Zamówienia telefoniczne (+48) 692 608 444

Blog

Przeciwutleniacze w tłoczonym soku jabłkowym

W dzisiejszym świecie spożywamy coraz więcej żywności wysoko przetworzonej na niekorzyść pokarmów jakie daje nam sama matka natura czyli warzyw i owoców. Dieta współczesnego człowieka często prowadzi do znaczących niedoborów składników odżywczych, takich jak witaminy, błonnik czy składniki mineralne. Światowa Organizacja Zdrowia oszacowała, że niewystarczające spożycie warzyw i owoców powoduje w skali ogólnoświatowej około  14% przypadków śmierci na raka żołądka lub jelit,  11% przypadków śmierci z powodu choroby niedokrwiennej serca oraz 9% przypadków śmierci w wyniku udaru!
Więc jak się odżywiać aby uchronić siebie i swoją rodzinę przed tymi i innymi chorobami?

Prowadzący badania na temat wpływu na zdrowie naturalnych soków mętnych, profesor Jan Oszmiański z Wydziału Nauk o Żywności Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu twierdzi, iż zwiększając spożycie owoców i warzyw oraz otrzymanych z nich soków moglibyśmy zapobiec około 19% nowotworów układu trawiennego, 31% przypadkom choroby niedokrwiennej serca oraz 11% zawałów serca. Jak to możliwe? Najważniejszą rolę pełnią związki zwane przeciwutleniaczami, których niekwestionowanym i najbardziej dostępnym źródłem są warzywa i owoce. 

Co to są przeciwutleniacze?

Przeciwutleniacze (inaczej: antyoksydanty, antyutleniacze) to związki, które przeciwdziałają procesom utleniania. Utlenianie jest procesem koniecznym, bez którego nie byłoby życia, jednak jednym z efektów ubocznych utleniania jest powstawanie tak zwanych wolnych rodników tlenowych, czyli cząsteczek z jednym wolnym elektronem. Cząsteczki wolnych rodników są bardzo niebezpieczne, ponieważ wchodzą w reakcje z białkami niszcząc błony komórkowe, mogą również uszkadzać kwasy nukleinowe RNA i DNA. Na szczęście ludzki organizm potrafi samoczynnie walczyć z wolnymi rodnikami dzięki antyoksydantom, które przyswaja z pożywienia. Dlatego tak ważne jest stałe dostarczanie naszemu organizmowi takiej żywności, która pozwala na wytwarzanie odpowiedniego zapasu antyoksydantów.
Aby każdego dnia zapewnić naszym ciałom odpowiednią ilość antyoksydantów należy spożywać pokarmy bogate w witaminę A, E i C, beta-karoten, likopen, polifenole, flawonoidy, resweratrol i inne związki roślinne. Źródłem bogactwa witamin i związków fenolowych jest również nasz tłoczony sok jabłkowy.

Skąd czerpać antyoksydanty?

Choć nasz organizm potrafi je częściowo samodzielnie wytwarzać, w pewnym wieku oraz przy udziale stresu ich ilość drastycznie spada i kluczowe znaczenie ma regularne dostarczanie ich z zewnątrz, zapobiegając niedoborom. Najlepszym, bo najlepiej przyswajalnym i najłatwiej dostępnym źródłem antyoksydantów są warzywa i owoce (w konsekwencji także wytwarzane z nich soki 100%) oraz produkty zbożowe czy niesolone orzechy i migdały.

Warto zatem na co dzień pamiętać o sokach jako źródle bezcennych przeciwutleniaczy. Nie zapominajmy, że polifenole soku jabłkowego zapobiegają chorobom serca, a sok z grejpfrutów zawiera przeciwutleniacze ograniczające hipercholesterolemię. Soki ananasowe, pomarańczowe i grejpfrutowe zawierają znaczące ilości pochodnych kwasu foliowego, który przeciwdziała schorzeniom układu nerwowego i wad rozwojowych w postaci rozszczepu kręgosłupa, a sok z żurawiny zmniejsza ryzyko infekcji układu moczowego. Związki fitochemiczne w sokach jabłkowych wpływają na obniżenie ryzyka chorób płuc, natomiast
w utrzymaniu odpowiedniego ciśnienia krwi pomogą nam soki będące źródłem potasu (soki ze śliwek, pomidorów, pomarańczy, bananów, moreli, brzoskwiń).

Zdrowie płynące z picia naturalnie mętnego soku jabłkowego jest nieocenione, więc pijmy soki!

Zaobserwuj Sok Gabler – Naturalnie z Warki na Facebooku i Google+ aby być zawsze na bieżąco!